Napsali o nás

Festival Smetanovské dny v Plzni zahájila Filharmonie Hradec Králové

 „Vřelý a nosný tón sólisty se dokonale pojil s přirozenou tvorbou velkých frází a dokonalou intonační jistotou“.

 Dirigent Zollman si doslova pohrával s tvorbou každé fráze“.

 „houslové sólo koncertního mistra, nádherné pianissimo klarinetů a celého orchestru v Adagiu bylo vynikající“

 

Přestože se z provozních důvodů částečně změnil program zahajovacího koncertu jubilejního 40. ročníku festivalu Smetanovské dny v Plzni, hostující Filharmonie Hradec Králové vedená šéfdirigentem Plzeňské Filharmonie publikum nadchli. Sólista Nikita Boriso-Glebsky přednesl avizovaný Glazunovův houslový koncert a na programu druhé poloviny večera byla Dvořákova 8. Symfonie G dur, zvaná také Anglická.

             Letošní ročník Smetanovských dnů se v Plzni otevřel již po čtyřicáté. Již v minulých letech byly ke slavnostnímu zahajovacímu koncertu přizvány jiné Filharmonie, než domácí Plzeňská. Letos se představila Filharmonie Hradec Králové. Vedl ji ale šéfdirigent domácího tělesa v Plzni Belgičan Ronald Zollmann.

             Z programu bohužel na poslední chvíli vymizely dvě díla odkazující na téma zahajujícího koncertu nazvaného Osudové okamžiky. Posluchači tak místo koncertní předehry Othello Antonína Dvořáka vyslechli „jen“ výběr z jeho Slovanských tanců a místo Patetické šesté Symfonie Petra Iljiče Čajkovského zazněla osmá Dvořákova.

             V úvodních nezbytných formalitách ve formě slov ředitelky orchestru Plzeňské filharmonie Lenky Kavalové, která festival v současné době pořádá byly představeny mj. všechny témata letošního ročníku festivalu. Jsou to „Volný čas v české kultuře 19. století“, „Ludwig van Beethoven – 250“, „Bedřich Smetana a související odkazy“ a „Slavná výročí & Výročí slavných“. Festival Smetanovské dny je vícežánrový i víceoborový, tedy v Plzni lze vedle pestré palety připravených koncertů navštívit mezioborové sympozium, divadelní představení, výstavy, přednášky, literární večery. Více se ale zájemci dozví na webu festivalu www.smetanovskedny.cz, kde si pohodlně zakoupí i vstupenky.

             Pravděpodobně budete souhlasit, že každý orchestr má svůj charakteristický zvuk. Posluchači zahajovacího koncertu festivalu byli v očekávání, jak bude hrát Filharmonie Hradec Králové. Navíc vedená „plzeňským šéfem“.

             Ronald Zollman vložil hned po příchodu na pódium do úvodního prvního Slovanského tance Antonína Dvořáka z první řady obrovský náboj. Svoji energii přenesl úspěšně na orchestr a tak tanec ve formě českého furiantu měl patřičné tempo i jiskru. Jako další tanec byl zvolen druhý ze druhé řady. Stylizace ukrajinské dumky a polského mazuru uprostřed v podání Filharmonie Hradec Králové byl interpretační zážitek. Dirigent Zollman si doslova pohrával s tvorbou každé fráze. Zaujal také vřelý zvuk vrchních smyčců. Jako poslední tanec byl uveden C dur, předposlední ze II. řady. Stylizace srbského kola zaznívá z pódií často, tedy půl úspěchu je zaručeno pouhým zařazením do programu. Hradečtí však dílo zahráli trochu jinak, než jsme zvyklí slyšet. Tempo, uchopení bylo obvyklé. Zaujalo nápadné zvukové potlačení bicích nástrojů /zejména činelu/, aby se tyto ozvaly v plné síle až v samotném závěru. Tímto počinem bylo dosaženo jiného, než „řízného“ povětšinou slýchaného provedení, což ale vůbec nebylo na škodu věci.

             Přizvaný sólista Nikita Boriso – Glebsky poté interpretoval Koncert pro housle a orchestr a moll, op. 82 Alexandra Konstantinoviče Glazunova. Umělec posluchače doslova vtáhl do průběhu díla. Jeho vřelý a nosný tón /hraje na nástroj Mattea Goffrillera z 18. století/ se dokonale pojil s přirozenou tvorbou velkých frází a dokonalou intonační jistotou. Veškeré souzvuky všech intervalů včetně oktáv zněly průzračně čistě, flaggiolety se ozývaly jistě a s lehkostí. Kadence byly provedeny svrchovaně. Dirigent cítil se sólistou, orchestr vedl pevnou rukou a tak zazněly v naprosté souhře veškeré agogické změny. Sólistova suverenita a příjemné pódiové vystupování si vyžádaly přídavek - Wieniawského Etude – Caprice a moll č. 4, rovněž svrchovaně interpretovanou.

             Po přestávce byla uvedena 8. Symfonie G dur, zvaná též „Anglická“ Antonína Dvořáka. Dirigentu Zollmanovi se výborně podařilo vystihnout pohodový charakter díla. Výkon Filharmonie byl v celém průběhu soustředěný. Určité nepatrné intonační nepřesnosti ve skupině horen v první větě a v celé skupině dechových nástrojů ve druhé větě byly zanedbatelné. Naopak houslové sólo koncertního mistra, nádherné pianissimo klarinetů a celého orchestru v Adagiu bylo vynikající. V Allegrettu graziosu opět vynikl vřelý zvuk všech smyčců. Nádherně čistě také zazněl úvod čtvrté věty v trubkách. Uvedení tématu poslední věty ve skupině violoncell znělo kompaktně. Zollman směřoval celý hudební vývoj díla k samotnému konci, který vyzněl jako ostatně celá kompozice v dokonalé souhře a působivé gradaci.

             Hostování Filharmonie Hradec Králové na festivalu Smetanovské dny v Plzni bylo přínosné. Zbývá se těšit na další orchestrální koncerty, kdy uslyšíme již domácí Plzeňskou filharmonii.

 

Petr Novák, 2. 3. 2020

„Provedení Koncertu pro klavír a orchestr č. 2 c moll Sergeje Rachmaninova bylo v podání Alexandra Ghindina a Plzeňské filharmonie (dirigent Tomáš Brauner) již od prvních tónů naprosto strhující. … Orchestr upřednostnil dynamickou výstavbu, zaujaly dunící žestě a opět vynikající sólové výstupy nástrojů dřevěné sekce. Brilantní byla také gesta Tomáše Braunera, jimiž udržoval správná tempa i logické frázování.“

Tomáš Kuhn, Hudební rozhledy , 1. 4. 2018

„Festival Smetanovské dny v průběhu dvaadvaceti dnů zavítal do devíti koncertních sálů, na divadelní jeviště, do kaváren a studií. O velkém zájmu svědčí 3 268 prodaných vstupenek.“

Jan Vitinger, Mladá fronta Dnes , 23. 3. 2018

„Zahajovací koncert Smetanovských dnů Má vlast připomene významné výročí, které si v letošním roce v Plzni připomínáme celoročním projektem Kde domov můj, a to výročí vzniku samostatného Československa. Smetanovské dny se řadí mezi velmi významné kulturní akce v rámci celé České republiky.“

první náměstek primátora Martin Baxa, www.plzen.eu/aktuality, 20. 3. 2018

„Smetanovské dny už zcela patří filharmonikům. S ohledem na zaměření festivalu je filharmonie nejlepším subjektem.“

první náměstek primátora Martin Baxa, Plzeňský deník , 14. 3. 2018

„Večer plný jazzových lahůdek má dnes na programu od 19 hodin Dům hudby v Husově ulici v Plzni. Ve složení kontrabas, klavír a bicí zde vystoupí francouzské trio Dr. Ray Carter Trio. … Koncert je součástí festivalu Smetanovské dny.“

Mladá fronta Dnes , 6. 3. 2018

„Dvě světové hvězdy a jedenáctiletá violoncellistka, která má ke světové kariéře našlápnuto. Tak to je část nabídky, v níž přichází letošní už osmatřicátý ročník festivalu Smetanovské dny ve svém hlavním hudebním programu, který začíná 1. března a potrvá do 22. března. „

příloha Kultura, Plzeňský deník, 3. 3. 2018

„Plzeňské provedení díla, které v českém posluchači vzbuzuje určitou národní hrdost se mohlo směle srovnat s provedeními pražskými, která jsou specifická tím, že pokaždé zahajuje např. jmenovaný mezinárodní festival jiný orchestr, třeba i zahraniční. Plzeňská filharmonie zaujala maximálně soustředěným výkonem, hrála s obrovským nasazením. … Šéfdirigent Tomáš Brauner ukázal, že má dílo do detailu nastudované a orchestr si s ním spolupráci doslova užíval. Dlouhé nadšené ovace stojícího publika daly tušit, že kompletní provedení symfonického cyklu bylo pro Plzeň velkým přínosem a důstojně zahájilo celý smetanovský festival.“

Petr Novák, Plzeňský deník, 2. 3. 2018

„Zítřejší koncert, na němž zazní Smetanova Má vlast v podání Plzeňské filharmonie, pořádaný v Měšťanské besedě k slavnostnímu zahájení hlavního hudebního programu 38. ročníku Smetanovské dny, je už vyprodaný. Do 22. března však festival nabídne více než dvě desítky koncertů a jiných akcí.“

Hana Josefová , Plzeňský deník , 28. 2. 2018

„ 38. ročník festivalu Smetanovské dny se koná od 1. do 22. března 2018. Plzeňská filharmonie je pořadatelem již po šesté. Tento ročník přinese opět všem milovníkům hudby, literatury, divadla a výtvarného umění velký kulturní svátek. Letošní ročník se koná pod záštitou hejtmana Plzeňského kraje Josefa Bernarda a primátora statutárního města Plzně Martina Zrzaveckého.“

www.plzen.cz, 23. 2. 2018

„Na své si v programu přijdou nejen dospělí, ale i děti. První festivalovou neděli budou moci využít tvůrčí dílnu s názvem „Já muzikant“ nebo se inspirovat svými vrstevníky na přehlídkovém koncertě Základní umělecké školy Bedřicha Smetany či prvním sólovým recitálem úspěšné jedenáctileté violoncellistky Petry Meisl.“

Radniční listy, 12. 1. 2018